wat is hartcoherentie?

en hoe ziet zo'n traject er uit? 

 

 

hartcoherentie is een wetenschappelijk onderbouwde methode

om zelfstandig stress te leren beheersen door ademhalingsoefeningen.

 

jij kan jezelf terug in evenwicht ademen. wist je dat? 

 

ik leg je even uit hoe ons lichaam werkt bij stress.

 

bij acuut gevaar is het oersysteem vaak onze redding. het reflexbrein werkt samen met het emotioneel brein en beide zorgen ervoor dat er in ons lichaam een heel mechanisme in werking treedt.

je bloed gaat grotendeels naar de spieren en de levensbelangrijke organen, extra suiker gaat naar de bloedbaan, adrenaline en andere hormonen komen vrij.

dit geeft ons energie en brengt ons in een vecht – vlucht reactie.

denk maar eens aan hoe snel je je hand wegtrekt van heet water.

 

dit oersysteem is ook actief als we lijden aan langdurige stress, angsten en emotionele conflicten.

er is onvoldoende psychisch en lichamelijk herstel, waardoor je uitgeput raakt.

concentratiestoornissen, hartkloppingen, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, depressies, darmklachten, opgejaagdheid, moeheid, lage weerstand, een onbehaaglijk gevoel, prikkelbaarheid, sterk emotioneel zijn, burn-out, … kunnen hier gevolgen van zijn.  

 

ons zenuwstelsel is uit balans.

 

er is geen evenwicht tussen het emotioneel brein en het verstand.

vandaar dat we ons moeilijker kunnen concentreren en emotioneel reageren.

we bevinden ons in een neerwaartse spiraal.

 

het goede nieuws is, dat dit proces omkeerbaar is als we ons psychisch en lichamelijk kunnen herstellen.

dit kan door de beoefening van hartcoherentie.

 

wat is hartcoherentie?

 

het hart geeft meer signalen aan het brein dan omgekeerd. met een eenvoudige oefening kan men bovendien het hartritme in die mate beïnvloeden dat het hart zich niet meer in een vecht – vlucht reactie bevindt, maar in een veilige modus.

het hart geeft op dat moment signalen naar onze hersenen dat alles veilig is en brengt zo evenwicht in ons brein en zenuwstelsel.

hartcoherentie is deze bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt.

 

vraagt hartcoherentie oefenen veel tijd?    

 

je kan 3 maal per dag 6 minuten oefenen of 2 maal per dag 10 minuten.

deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase met een 6 uur durend gunstig effect op lichaam en geest.

 

hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel in balans is?

 

hartcoherentie is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek.

als je oefent zoals voorgeschreven, dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect tot gevolg.

hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback apparatuur, die speciaal ontwikkeld is voor het meten van hartcoherentie. het geeft je informatie over de toestand van je zenuwstelsel.  

 

wat zijn de effecten van hartcoherentie training?

  • verbetering van concentratie en focus
  • bevordering van creatief denken
  • bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • verhoging van veerkracht t.o.v. stress
  • verandering van gedrag en gedachten in positieve zin
  • bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk (stress gerelateerd)
  • effect op hartritmestoornissen (stress gerelateerd)
  • verhoging van weerstand tegen ziekten
  • beheersing van angsten (angsten t.g.v. ziekten, faalangst, trauma, stress…)
  • ondersteunend effect bij regulering van bloedsuiker waarden
  • toename van performantie
  • regulering van het lichaamsgewicht (emo-eten)

 

waar wordt hartcoherentie toegepast?

  • complementair met geneeskundige behandelingen
  • onderwijs
  • sportwereld
  • ‘stressberoepen’ zoals verpleegkundigen, artsen, politie, brandweer, onderwijzers, managers
  • coaching in organisaties
  • ziekteverzuim
  • burn-out, CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom), stress gerelateerde klachten

 

hoe verloopt een hartcoherentie training / traject?

 

de training wordt stelselmatig opgebouwd. er wordt van jou verwacht dat je actief deelneemt aan de training.

deelname aan een traject vraagt weinig van je dagdagelijkse tijd, maar wel aandacht en discipline voor de beoefening van hartcoherentie.

daarom is coaching zo belangrijk.

 

het traject bestaat minimum uit 4 sessies.

 

Sessie 1 | 1,5 uur | € 75

 

we leren elkaar beter kennen.

daarna kan ik jou leren om jezelf beter te leren kennen.

 

hoe werkt je zenuwstelsel?

wat doet stress met mij?

wat is de invloed van ademhaling?

hoe kan ik onthaasten?

 

tot slot doen we een eerste meting met de biofeedback apparatuur.

 

Sessie 2 | 1 uur | € 55

 

hoe kan ik mezelf in balans brengen?

wat is hartcoherentie en de functie van het hart?

hoe kan ik thuis zelfstandig meten of het zenuwstelsel in balans is?

 

we nemen ook even tijd voor een meting.

 

Sessie 3 | 1 uur | € 55

 

wat is de rol van hormonen en wat is de invloed van emoties?

hoe kan ik een betere emotionele beheersing bekomen en veerkracht opbouwen?

 

we eindigen de sessie met een meting.

 

Sessie 4 | 1 uur | € 55

 

hartcoherentie in je dagdagelijkse leven: tips en tricks bij acute en toekomstige stress, conflicten, faalangst, …

werken aan een emotionele huishouding.

 

we sluiten opnieuw af met een meting.

 

 

na elke sessie zal ik je nog een mailtje sturen met de nodige info, zodat je het nadien nog rustig kan nalezen en alles beter kan opnemen.

 

tussen elke sessie is er een tijd van ongeveer 2 weken.

afhankelijk van jouw vorderingen tijdens het traject en rekening houdende met jouw noden, kan er een 5e sessie worden toegevoegd.

 

 

 

je kan de hartcoherentietraining ook samen met iemand anders volgen. 

 

duo-sessie 1 | 1,5 uur | € 115

duo-sessie 2 t/m 4 of 5 | 1 uur | € 80